Home › Kunstrijden › Tips › AanschafHome › Kunstrijden › Tips › Aanschaf

De trainers van het kunstrijden zien het liefst kunstschaatsen met een schoen van leer met bijbehorende ijzers: met puntjes aan de voorkant. Voor een (proef)les van een beginneling zijn kunstschaatsen zoals die in het Triavium worden verhuurd, goed genoeg. Ook kunnen op dat moment nog wel ijshockeyschaatsen gebruikt worden. Mits ze echt goed passen.

Gerenommeerde fabrikanten van kunstschaatsen zijn: Edea, Wifa, Graf, Risport, Riedell en Jackson. Alle merken hebben verschillende types, waarbij de belangrijkste verschillen in de hardheid van de schoen (Doe je al sprongen, of nog niet?), de beschikbaarheid van breedtematen (Pasvorm moet zo goed mogelijk zijn), het gewicht en natuurlijk de prijs zitten. Koop schaatsen niet harder dan nodig is, maar nooit te slap. Hebt u nog geen kunstschaatsen, dan kunt u ze natuurlijk nieuw aanschaffen, maar ze zijn ook te huur voor een heel seizoen. Zeker voor de kinderen, die nog in de groei zijn, is huur een goede mogelijkheid. Ook de NSV biedt haar leden de mogelijkheid om schaatsen te huren, maar niet elke maat is nog beschikbaar. Mail voor info.

Bij commerciële verhuurders kunnen tijdens de huurperiode de schaatsen meestal voor een grotere maat omgeruild worden. Ook een extra keer slijpen zit vaak bij de huurprijs inbegrepen.

Enkele van deze verhuurders zijn:

Oomssport in Zoetermeer, Leiden of  Den Haag.

Watermansport, Amsterdam.

Meestersport, in Deventer. Hier ook goede gebruikte kunstschaatsen.