Home › Kunstrijden › Tips › KledingHome › Kunstrijden › Tips › Kleding

Zorg dat je handschoenen bij je hebt. Het is bij ons verplicht om nauwsluitende handschoenen te dragen. Dit is niet voor de kou, maar voor het geval er iemand op je vingers stapt, als je gevallen bent.

Kies makkelijk zittende kleding waarin je je goed kunt bewegen. Dames dragen een strakke schaatslegging of trainingsbroek, of eventueel een schaatspakje met panty of legging. Er zijn speciale schaatspanty's te koop. De heren dragen een goed passende lange sport- of schaatsbroek. Géén wijde pijpen, anders zul je struikelen, als je ijzers in je broek blijven haken.

Na onze warming-up ben je zéker warm, maar daarna ga je het ijs op. Het is verstandig een paar laagjes bovenkleding aan te trekken. Als je het toch te warm krijgt, kun je dan snel iets uittrekken in de boarding.

Lang haar maak je voor de schaats- en conditietraining vast in een staart, vlecht of knot.

Beginnende schaatsers kunnen de haren in een staart midden op het achterhoofd dragen, dit breekt de val als je eens achterover valt. Of draag een dikke haarband.

Alleen platte haarclips gebruiken. Oorbellen en piercings verwijderen voor de training.