Home › Kunstrijden › ReglementHome › Kunstrijden › Reglement
 Algemene regels
1. Op tijd aanwezig zijn voor de warming-up. Zonder warming-up niet het ijs op
2. Ouders/begeleiders worden verzocht voor, tijdens en na de training niet meer in de kleedkamer komen.
3. Kinderen moeten zelf hun schaatsen aan kunnen trekken. Als dit niet helemaal lukt dan zijn er de trainers die kunnen helpen.
4. Kleedkamers zijn tijdens de trainingen afgesloten.
5. Ouders/begeleiders mogen niet in de boarding staan, maar zitten tijdens de training op de tribune of in het café.
6. Ouders/begeleiders mogen tijdens de training geen contact met de trainers zoeken.
7. Het gebruik van mobiele telefoons tijdens de trainingen is niet toegestaan.
8. Drinken tijdens een training is toegestaan door de trainers.
9. Het verlaten van het ijs mag alleen in overleg met de trainers.

Kledingvoorschriften
1. Tijdens het schaatsen geen wijde broeken en lange jassen. Bij broeken met wijde pijpen kun je met de ijzers in je broek blijven hangen.
2. Draag makkelijk zittende kleding waarin je je goed kunt bewegen. Voor de recreanten is het verstandig meerdere laagjes bovenkleding te dragen zodat je iets uit kunt trekken als je het te warm krijgt.
3. Tijdens de training is het verplicht om handschoenen (liefst nauwsluitende stretch handschoentjes) te dragen.
4. Tijdens de training voor wedstrijdrijders dragen dames een schaatspakje of strakke schaatslegging en heren een goed passende sport- of schaatsbroek.
5. Tijdens deelname aan wedstrijden dragen dames verplicht een schaatspakje met huidkleurige schaatspanty. Let hierbij goed op de onderkleding. Heren moeten een schaatspak aan één stuk of schaatsbroek met los bovenstuk dragen.

1. Rijders mogen het ijs niet op als er nog geen trainer aanwezig is.
2. (Half)lang haar wordt tijdens de schaats-, ballet- en conditietraining in een staart, vlecht of knot vast gemaakt. Beginnende schaatsers kunnen de haren in een staart midden op het achterhoofd te dragen (breekt de val bij achterovervallen) met eventueel een beschermende haarband. Geen haarclips die uitsteken.
3. Op het ijs mag niet worden gegeten (ook kauwgom is niet toegestaan) in verband met verstikkingsgevaar.
4. Na een val moet de rijder voor de eigen veiligheid en die van medeschaatsers zo snel mogelijk opstaan en ruimte maken voor de andere rijders.
5. Als de ijsmeester aangeeft dat de baan gedweild gaat worden, moet iedereen onmiddellijk het ijs verlaten.

Omgangsvormen
1. Vooral een goed humeur meenemen!
2. Van de rijders wordt respect voor de trainers en medesporters verwacht.
3. Indien een rijder jarig is, mag er aan het eind van de training worden getrakteerd.
4. Indien een rijder zich naar mening van de trainer niet naar behoren gedraagt (denk hierbij aan het niet opvolgen van aanwijzingen, schelden of asociaal gedrag, in het ijs hakken of tegen de boarding schoppen, verbaal of fysiek geweld tegen trainer of medesporter en handelen in strijd met de regels), kan deze door de trainer worden verwijderd. Dit geldt ook voor de warming up, balletlessen en conditietraining.
5. Indien een rijder twee keer van een training is verwijderd, kan het bestuur besluiten om deze voor (on)bepaalde tijd de toegang tot de trainingen te ontzeggen.
6. Aanwijzingen van het bestuur dienen opgevolgd te worden. Indien hieraan geen gehoor  wordt gegeven, kan dit gevolgen hebben voor lid of ouder/verzorger.

Een afdrukbare versie van dit reglement (.pdf) kunt u hier downloaden.