Home › Kunstrijden › Tips › SlijpenHome › Kunstrijden › Tips › Slijpen

De ijzers moeten op de goede manier geslepen worden. Kunstschaatsen worden op een speciale manier (hol) geslepen, waarvoor geschikte slijpmachines nodig zijn. Degene die de machine bedient, moet beslist terzake kundig zijn. Een kunstschaats kan, als hij op een vlakke, harde ondergrond wordt neergezet, rechtop blijven staan.

Bij de NSV worden door de kunstrijders botte schaatsen zo af en toe gezamenlijk op een vertrouwd adres (niet naast de deur!) gebracht. Laat bij twijfel over de scherpte van de ijzers deze door een trainer controleren, en informeer als het nodig is, of er al weer iemand gaat.

Let er bij de aanschaf van tweedehands schaatsen altijd op, dat de puntjes aan de voorkant van het ijzer niet weggeslepen zijn door een amateur. Deze ijzers zijn voorgoed onbruikbaar voor kunstrijden.