Home › Kunstrijden › Wedstrijden › Officiële RegelsHome › Kunstrijden › Wedstrijden › Officiële Regels

De Nederlandse schaatsbond, de KNSB, stelt de regels vast, die gelden voor de de schaatswedstrijden die in Nederland verreden worden. Deze regels zijn in overeenstemming met die van de ISU, de overkoepelende internationale schaatsbond. Voor bokalenwedstrijden zoals de Marikenwedstrijd, maar ook voor de competitiewedstrijden (KNSB-Cup) staan deze regels in de 'Specifieke Bepalingen Kunstrijden'.
Je kunt deze regels vinden op de website van de KNSB.

Voor het clubkampioenschap kunstrijden van de NSV worden deze regels ook als leidraad aangehouden. Door de gevorderden wordt sinds enkele jaren echter gestreden met een improvisatie-kür, iets wat in de Specifieke Bepalingen niet voorkomt en dus geen officiële landelijke regels kent.

Wij kiezen deze vorm, om de levendigheid van het evenement te vergroten en de spanning voor publiek en voor de rijders te verhogen. Deze laatste küren van het clubkampioenschap kunstrijden leveren vaak de spannendste momenten van de wedstrijd op.