Home › Marathon › AlgemeenHome › Marathon › Algemeen
 Wat is marathonschaatsen:

Marathonschaatsen is een discipline van het hardrijden op de schaats. De wedstrijden worden meestal gereden op een ijsbaan met een lengte van 333 of 400 meter, waarbij er een peloton schaatsers tegelijkertijd vertrekt. Tijdens een wedstrijd waarin de sterksten proberen weg te rijden, wordt uitgemaakt wie de snelste van het startveld is.

De wedstrijden in Triavium duren tussen de 17 en maximaal 60 ronden. Deze worden georganiseerd door de baanvereniging Gelderse Poort en zijn geschikt voor iedere schaatser die het leuk vindt om meer rondjes te schaatsen. In deze marathons worden het eerste deel van de wedstrijd in een vast tempo gereden, zodat iedereen mee kan komen. In het laatste deel, gaat de wedstrijd open. Meer informatie vind je hier.

De fanatiekere marathonschaatser kan meedoen aan wedstrijden in onze regio. Ieder weekend worden er wedstrijden georganiseerd op de verschillende ijsbanen in Gelderland en Overijssel.  Er zijn twee competities. De Leisure-Worldcompetitie en de Noord-Oostcompetitie

Voor de jeugd organiseert de baanvereniging aparte mass-startwedstrijden op Triavium.