Home › Vereniging › Natuurijs › BuitenlandHome › Vereniging › Natuurijs › Buitenland
Oostenrijk
Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van NSV-leden die naar de Weissensee zijn geweest. Dat is een meer in Oostenrijk op bijna 1000 meter hoogte waar sinds 1989 toertochten en wedstrijden worden georganiseerd (www.weissensee.nl).
Voluit heet de Nederlandse organisatie ‘Alternatieve Elfstedentocht Weissensee’ (AEW), omdat het doel is 200 km te schaatsen op één dag. Doordat de parcourslengte tussen 10 en 25 km ligt, dit varieert per jaar, kan iedereen die een kortere afstand af wil leggen er ook terecht. En er kan in één week twee keer recreatief worden geschaatst. Tevens worden er wedstrijden op nationaal niveau gereden.
Doordat deze twee weken in het jaar (einde januari, begin februari) erg populair zijn bij Nederlanders, zijn de hotels aan het meer al vroeg volgeboekt. In de omgeving kan men goed wandelen, langlaufen en skiën (o.a. bij Naschfeld).
Naast je eigen vervoer te regelen kun er je ook voor kiezen per touringcar naar de toertochten van AEW te reizen.

Zweden
Ook naar andere landen worden toertochten georganiseerd. Bijvoorbeeld Zweden op het Orsameer (www.orsamoraskating.se) en op het meer bij Östersund (www.nordicskatingcenter.nl of www.ijsburo.nl), of Falun (www.natuurijszweden.nl).

Buiten Europa

Voor wie echt exotisch wil schaatsen is er van Argentinië tot China georganiseerde schaatsreizen.
Voorbereiding
Schaatsen op natuurijs is beslist iets anders dan schaatsen in het Triavium. Probeer daarom voorafgaand aan een schaatsvakantie op zijn minst één of twee keer een langere afstand op natuurijs te rijden. Afgelopen jaar kon dat uitstekend in Nederland, zoals in Overijssel op de Beulakker Wieden. De KNSB geeft over die toertochten informatie op www.knsb.nl, onderdeel Toertochten. Oriënteer je bovendien goed op de benodigde kleding: bevroren vingers en oogleden zijn helaas geen uitzonderingen bij toertochten als op de Weissensee. Ook (val)bescherming voor hoofd, knieën, polsen en ellebogen is belangrijk om vooraf over na te denken.

Zweden, Östersund, maart 2011 (Leon Gruppelaar)